Pamukkala - Reisverslag uit Hieropolis, Turkije van aaf woudsma - WaarBenJij.nu Pamukkala - Reisverslag uit Hieropolis, Turkije van aaf woudsma - WaarBenJij.nu

Pamukkala

Door: aaf

Blijf op de hoogte en volg aaf

12 Juni 2014 | Turkije, Hieropolis

Dinsdag 10 juni
We staan op met een strak blauwe hemel en met de volle zon Vandaag gaan we de kalkhellingen van Pamukkale op en de oude stad Hiërapolis bezoeken. Om in de oude stad Hiërapolis te kunnen komen moeten we eerst het kalkplateau van Pamukkale beklimmen. In de hellenistische periode was Hiërapolis populair om zijn warm waterbronnen. Nu komen toeristen naar deze ruïne stad om te zwemmen in de minerale baden. De spectaculaire witte terrassen in Pamukkale, naast Hiërapolis zijn één van de belangrijkste bezienswaardigheden van Turkije. De terrassen ontstaan doordat uit het water van de warmwaterbronnen kooldioxide opstijgt en calciumcarbonaat neerslaat. Deze lage witte kalksteen, trapsgewijs opgebouwd, hebben de naam Pamukkale gekregen. Samen met Janny en Adri zijn we op pad gegaan. De schoenen gaan uit en verder op blote voeten moeten we naar boven te lopen. De bodem wordt continu met water natgehouden,slipgevaar!!! Heel bijzonder. Boven wacht er koffie en daarna wandelen we naar de minerale baden Alhoewel enkelen van ons de heilzame werking best zouden kunnen gebruiken zien we er vanwege de drukte vanaf een bad te nemen. Janny en ik lopen nog even verder om het theater in de oude stad Hiërapolis te zien. Dan gaat het over de kalkrotsen weer naar beneden.De dames nemen in één van de bassins nog een kalkbad en smeren zich in met kalk, de geneeskrachtige werking nemen we en paasent mee Het is warm dus nemen we een verfrissende duik.
Vlot daarna volgt een daverend onweer, de stroom valt uit, en pas als onze vriend van de minaret met zijn laatste verzen van de dag bezig iswordt het droog.
Morgen naar Kusadasi.