Excursie naar Efeze - Reisverslag uit Kusadasi, Turkije van aaf woudsma - WaarBenJij.nu Excursie naar Efeze - Reisverslag uit Kusadasi, Turkije van aaf woudsma - WaarBenJij.nu

Excursie naar Efeze

Door: aaf

Blijf op de hoogte en volg aaf

16 Juni 2014 | Turkije, Kusadasi

Excursie naar Efeze

s' Morgens om 8.00 uur staat de bus klaar met onze gids Mehmet, geboren in Twente( vader werkte oa bij Ten Cate) die ons de 3 komende excursies zal begeleiden.
Op weg naar Efeze rijden we langs de berg Koressos op 7 kilometer van Selςuk. Op deze berg heeft de Heilige Maagd Maria waarschijnlijk de laatste jaren van haar leven doorgebracht. We staan stil bij haar standbeeld. Daarna rijden we doornaar Efeze. Onze eerste aanblik is overweldigend. Efeze is vermoedelijk 2000 jaar voor onze jaartelling gesticht. Al in 1000 voor Christus hebben de Ioniërs een nederzetting op deze plaats gesticht en in de tijd van keizer Augustus is Efeze een van de grootste steden van het Romeinse Rijk. De Arcadiana is een 530 meter lange straat die van het theater naar de haven voert. De Tempel van de godin Artemis, die bij de Romeinen Diana heet, is de beroemdste tempel en ooit één van de zeven wereldwonderen. De prachtige Celsus bibliotheek met de gerestaureerde façade waarachter 12.000 papyrusrollen hebben gelegen en de sarcofaag van Gaius Julius Ceksus staan er nog steeds. Van de door Lysimachos gebouwde stadsmuren, 6 meter hoog en 9 kilometer lang zijn grote delen bewaarde gebleven. Een wachttoren in de muur boven de haven wordt de gevangenis van Paulus genoemd Op grond van bijbel teksten gaat men er vanuit dat de apostelPaulus gedurende zijn verblijf twee jaren er gevangen heeft gezeten. Ook zou hij hier de brieven aan de Efeziërs hebben geschreven. We bekijken het Hellenistisch theater dat is gebouwd tussen de 5de en 3de eeuw voor Christus. Nadat we ongeveer drie uren hebben rondgewandeld tussen de ruïnes van de oude stad Efeze doen we ons tegoed aan een grote beker verse uitgeperste sinaasappelsap . In zijn Selςuk stappen we nog even in 400 jaar oude moskee. Na de lunch rijden we naar een oud Grieks dorp,Sirince, wat bekend staat om zijn fruitwijnen!
Terug op de camping duiken we het zwembad in om af te koelen. WK voetbal begint dus Gerard is rustig!