Selimpasa bij Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van aaf woudsma - WaarBenJij.nu Selimpasa bij Istanbul - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van aaf woudsma - WaarBenJij.nu

Selimpasa bij Istanbul

Door: aaf

Blijf op de hoogte en volg aaf

31 Mei 2014 | Turkije, Istanbul

Vrijdag 23 mei
We rijden over een soort “Sauerlandroute” richting Istanbul.
Glooiend,groen en veel korenvelden met zo hier en daar een keuterboertje. Op de snelweg is er
meer vrachtverkeer. We praten met een chauffeur die vanuit Duitsland cosmetica vervoert naar Turkije en kleding retour meeneemt. In de middag bereiken we de camping in Selimpassa zo'n 30km van Istanbul. Hier zullen we 3 dagen verblijven. Tot diep in de nacht draait de wasmachine!

Zaterdag 24 mei
7.30 Excursie Istanbul met de gids Göksal Yana, binnenhuisarchtectuur gestudeerd in België.
Lopen langs het Hippdroom (plein waar in de Byzantijnse tijd het wagenrennen heeft plaats
gevonden naar de Sultanahmet Moskee ook wel Blauwe Moskee genoemd vanwege de blauwe tegeltjes met tulpen( komt oorspronkelijke uit Turkije)!!!! Blootsvoets en gesluierd mogen we naar binnen. Ernaast bekijken we het museum van Turkse en Islamitische kunst waar veel keramiek, metalen objecten en miniaturen verzameld zijn. Gezamelijke lunch met uitzicht op de Zee van Marmara waar schepen voor anker liggen. Dan naar de Aya Sofia, een christelijke koepelkerk maar door Atatürk krijgt het de status van museum. Als slot het Topkapi paleis met uitzicht op de Gouden Hoorn en de Bosporus. Hier leefden de Sultans met zijn gevolg in een weelderige omgeving.
1200 koks kookten voor 5000 personeelsleden! De valide( moeder van de Sultan) bestierde de harem, een verboden terreein behalve voor de Sultan en zijn zonen.
Rond 18.00 zijn we terug en iedereen heeft get wel gehad voor die dag.

Zondag 25 mei
Een uurtje later dan gisteren vertrekken we naar de stad, het is een vrije dag. We lopen eerst rond opde bazar, doen wat koopjes bij de noten -en kruidenstalletjes. Op de Galatabrug zijn de vissers weer actief bezig om voor de restaurants verse vis binnen te halen. Straatventers en schoenenpoetsers proberen je te strikken.
Op de brug genieten we van koffie en hebben een prachtig uitzicht op de Gouden Hoorn.
's Middag nemen we een rondvaart en worden door de bus weer opgehaald.

Maandag 26 mei
Vrije dag en 's middags een borreluur voor de vier jarigen op deze reis.