Kas - Reisverslag uit Demre, Turkije van aaf woudsma - WaarBenJij.nu Kas - Reisverslag uit Demre, Turkije van aaf woudsma - WaarBenJij.nu

Kas

Door: aaf

Blijf op de hoogte en volg aaf

08 Juni 2014 | Turkije, Demre

Zaterdag 7 juni
7.00 uur op voor de excursie. Een half uur later meldt de begeleiding dat de bus ergens met een klapband staat. De dames nemen deze ruimte om de boel schoon te maken en de was in 't sop te zetten. 9.00 uur gaat het op weg naar Myra / Demre,de bisschopstad en zien indrukwekkende Lycische rotsgraven. Honderden grafhuizen zijn in steile rotsen en kliffen uitgegraven. Het theater is gebouwd tijdens de Griekse tijd van Myra en wordt dan voornamelijk gebruikt als theater waar voordrachten gegeven worden uit de Griekse Oudheid zoals bijvoorbeeld de Homerus. Tijdens de Romeinse tijd wordt het theater gebruikt als een amfitheater waar spelen worden getoond, gevechten worden gehouden en bijvoorbeeld ook volgelingen van Christus en niet onderdanige slaven voor de leeuwen worden geworpen.
Myra is de bisschopsstad en er staat de eerste Sint Nicolaas kerk. Nicolaas wordt geboren in Patara in het jaar 280 en wordt later bisschop van Myra. Als bisschop doet hij vele goede werken voor de zeevarende op de Middellandse Zee, die Myra als havenstad aandoen voor hun eigen bescherming of om vracht af te leveren. Sint Nicolaas is nog steeds de patroonheilige van de zeevarenden. In elke havenstad staat wel een Sint Nicolaas kerk. Ook doet Sint Nicolaas veel goed voor de armen in die tijd en met name voor de kinderen van die armen. De oorspronkelijke kerk stamt uit de 3de eeuw. Na verschillende fases zijn de Russen in 1862 met de wederopbouw van de kerk begonnen en is de oude kerk voor zover mogelijk in 1963, onder leiding van Turkse archeologen, in de huidige staat hersteld. In Rusland wordt Sint Nicolaas zeer sterk vereerd, met name ook door de zeelieden, maar ook omdat de Russen veel hebben bijgedragen aan de wederopbouw van de kerk. Tijdens ons bezoek aan de kerk en aan de omgeving van de kerk struikelen we dan ook over Russische toeristen, waarvan de vrouwen allen met een hoofddoekje de kerk bezoekten en drie Russisch – Orthodoxe kruisen achter elkaar slaan bij de afbeelding van Sint Nicolaas.
Na de lunch gaan we met een boot de Middellandse Zee op op zoek naar de Verzonken Stad. De Verzonken stad, Batik Sehir, zijn de ruïnes die bij het eiland Kekova in de baai van Ucagiz liggen. Deze ruïnes doen ondanks het heldere water nogal bescheiden aan, maar heel goed is een haven te zien. Ook ziet men Lycische graftombes in zee. Het is niet met zekerheid vast te stellen, maar waarschijnlijk is de zeespiegel sinds de Oudheid gestegen en zijn de vissershuizen onder water komen te staan. In een binnenbaai gaan we voor anker en kan er gezwommen worden. Heerlijk!

Zondag 8 juni
Uitslapen. Stunt van de dag. Wil ik mijn gewassen haar föhnen valt het opzetstukje op de grond en rolt regelrecht de hurkwc in en verwijnt in het gat. Jammer dan. Het is vandaag een vrije dag maar we starten deze 1e Pinksterdag met een gezamenlijk ontbijt. Daarna wandel ik met een aantal mee naar het dorp Kaş. Dit dorpje ligt in aan een prachtig door bergen omgeven baai.het heeft de sfeer van een klein Grieks vissersdorpje. Smalle straatjes en gezellige winkeltjes.De meeste huizen staan onder bescherming als monument of historisch gebouw. Na de lunch een frisse duik in de zee.
Vanavond eten we weer in het sfeervolle restaurantje aan zee.