Ankara - Reisverslag uit Ankara, Turkije van aaf woudsma - WaarBenJij.nu Ankara - Reisverslag uit Ankara, Turkije van aaf woudsma - WaarBenJij.nu

Ankara

Door: aaf

Blijf op de hoogte en volg aaf

31 Mei 2014 | Turkije, Ankara

Dinsdag 27 mei
Om 8.00 uur gaan we op weg voor wel de langste rit van 531km. Na zo'n 70 km passeren we de Fatih Sultan Mehmet brug. Dit is één van de twee hoofdverbindingen over de Bosporus die Europa met Azië verbindt. Daarna volgen we de snelweg richting Ankara. Opmerkelijk veel meer verkeer /vrachtverkeer op de weg dan anders. Het rijgedrag van de Turken is niet te voorspellen!!!
Staat er zomaar een vrachtwagen stil op de middelste van de driebaans bv.
Onderweg glooiend landschap, veel landbouw. Op de hoogvlakte van de Cankurtaranpas (1580m)
graast zowaar een kudde koeien. Op de camping bij het hotel wordt het een passen en meten voor een plekje, maar het lukt. Na deze lange rit laten we ons het buffet in hotel Esenboǧa goed smaken.
Daarna vroeg onder de wol.
Woensdag 28 mei
Met onze gids Göksal gaan we Ankara verkennen. Tijdens de busrit loopt hij snel de geschiedenis door van 1000jr v Chr. tot heden. Dat Turkse volk is altijd zo in de weer geweest met veroveringen en heersers dat je het niet kunt navertellen. Onderweg zien we veel flats , nieuw of
in aanbouw. En wijken die worden afgebroken, een stadsontwikkelingsplan die in hoog tempo wordt uitgevoerd.
Allereerst beklimmen we de Citaldel het oudste deel van de stad (7e eeuw) Veel specerijenwinkeltjes en ongeplaveide kleine straatjes. Gewassen angoravachten hangen te drogen en vrouwen bewerken het met een stok. Oude huizen worden in traditionele architectuur weer hersteld.
Dan volgt het museum van Anatolische beschavingen. Hierin zijn alle beschavingen en culturen van Turkije verzameld. Bekend zijn de moeder-aarde (Sibille)figuren, met kolassale armen,benen,borsten en buik. Tussen de gebedstijden door mogen we in de Cenab Ahmet Moskee. Ook hier geldt weer een streng protokol. Gekreun en gesteun omdat de schoenen uit moeten, shawls om en ik moet een langere rok aan. Ondertussen worden er voor de moskee 6 lijken opgebaard. Deze moskee is wel de mooiste tot nu toe, gebouwd door de bekende architect Sinan. De grote lamp in het midden onder de koepel weegt maar liefst 5 ton.
Als laatste rijden we naar Anitkabar “Atatürks Mausoleum” Een immens bouwwerk gelijk een tempel staat op een groot plein. De brave man, stichter van de Republiek, dronk teveel water en stierf aan levercirrose waarna hij hier is bijgezet. Inmiddels is het 31gr C
Terwijl ik de type 22.00 begint het zoals gewoonlijk weer vanaf alle minaretten te jammeren!
Terug op de camping uitrusten in de schaduw.