Meteorakloosters - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van aaf woudsma - WaarBenJij.nu Meteorakloosters - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van aaf woudsma - WaarBenJij.nu

Meteorakloosters

Door: aaf

Blijf op de hoogte en volg aaf

26 Juni 2014 | Griekenland, Kastrákion

Maandag 23 juni
Vandaag een vrije dag en samen met Adri en Janny Kuijten ga ik de Meteorakloosters bezoeken.
Vanaf de 11 de eeuw trekken elders verdreven monniken naar het gebied. Halverwege de 14de eeuw verrijzen de eerste kloosters op de toppen. In 1336 stichtte de monnik Athanasios, afkomstig van de berg Athos zijn Groot Metéoron, het hoogst gelegen (623 meter) en belangrijkste klooster dat hier gesticht zal worden. Nog 23 andere kloosters zullen volgen. Nu zijn er nog zes kloosters over want vele kloosters zijn verwoest. Als eerste bezoeken we het klooster Varlaam. Dit klooster ligt op een hoogte van 370 meter en is sinds 1923 via 195 treden te bereiken. We zien veel fresco’s uit de Kretenzische tijd. Na dit klooster rijden we door naar Klooster Megalou Meteorou. Een klooster dat 413 meter boven de rivier de Pionos ligt. De hoogte van de rots 250 meter we gaan 115 treden op naar de ingang van het klooster De afhangende touwladders worden niet meer gebruikt, de netten echter nog wel voor transport van goederen. Tijdens ons bezoek aan Metamorfosis (Transfiguratie van Christus) toegewijde klooster, hebben we eerst de toren met de ophijsspindel voor de netten gezien, de bakkerij en verschillende cellen van monniken. Er wonen nu nog drie monniken in het klooster. Dan het moeilijkst bereikbare Agia Triadha klooster. Er wonen nog drie monniken. Het klooster is te bereiken via een lange aangelegde weg naar beneden en daarna wel honderd trappen naar boven en via een tunnel uitgehakt in de rotsen. Het klooster is gebuikt als decor voor de Kuifjefilm “Kuifje en het geheim van het Gulden Vlies” en van de James Bond film “For you eyes only”. Het vierde klooster hebben bezoeken Janny en ik alleen, het klooster Agios Nikolaos Anapafsas, het Sint Nicolaas klooster. Omdat de top van de rots waar het klooster op staat klein en smal is, zijn de kloostergebouwen niet horizontaal uitgebreid maar verticaal in verschillende verdiepingen. Zo staan de kloosterkerk en de refter op de eerste etage en de cellen van de monniken op de tweede verdieping. Een hele vermoeiende dag, waarna we bij thuiskomst eerst een duik in het zwembad nemen daarna lekkere uiensoep met broodjes krijgen voorgeschoteld en ’s avonds met velen de wedstrijd Nederland – Chili kijken.